Google Core Web Vitals: Zo ben je klaar voor 2024

Het belang van een snelle website is al langer overduidelijk. Het geduld van bezoekers is steeds sneller op en het is essentieel om je website of webshop zo snel als mogelijk aan te bieden. Ook Google gebruikt website snelheid en "page experience" in het algemeen als belangrijke rankingfactoren en dat zal in 2024 alleen maar toenemen.

Deze factoren zijn onder de Core Web Vitals ondergebracht en zijn méér dan alleen statistieken. Optimaal scoren op basis van deze factoren kan alleen als je website technisch en inhoudelijk goed in elkaar zit en daar zullen je bezoekers én je website prestaties uiteindelijk de vruchten van plukken.

Daarnaast is het prettig dat Google de richtlijnen waaraan een website dient te voldoen beter inzichtelijk maakt en standaardiseert. Er is een overvloed aan tools en metrics beschikbaar die het effectief aanpassen van je website of webshop niet altijd makkelijker maakt. Met deze richtlijnen zou dat eenduidiger én eenvoudiger moeten zijn.

Wat zijn Google Core Web Vitals?

De Google Core Web Vitals bestaan uit een drietal metrics die gebruikerservaring van een websitepagina meten en uitdrukken in een getal tussen de 1 en 100. Op basis van hiervan krijgt je website op ieder afzonderlijk onderdeel een label "goed", "moet verbeterd worden" of "slecht". De scores hangen daarnaast weer af van een aantal factoren die ieder afzonderlijk beoordeeld worden.

De drie metrics die Google momenteel hanteert zijn: Largest Contentful Paint (LCP)First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Klinkt technisch en ingewikkeld maar we zullen ze hieronder eerst kort belichten.

Largest Contentful Paint (LCP)

De Largest Contentful Paint, of LCP, meet de waargenomen laadsnelheid van de pagina. Om nog iets specifieker te zijn; het is de tijd die nodig is voordat het grootste element op het scherm van de gebruiker verschijnt. Denk hierbij aan video's, afbeeldingen en andere soorten van inhoud die op de pagina staan. Om de meest ideale gebruikerservaring te leveren heeft Google hiervoor een maximale tijd van 2,5 seconden bepaald

First Input Delay (FID)

De First Input Delay (FID) meet de tijd die nodig is voor interactie met de website. Echter, een belangrijke update die in maart 2024 wordt doorgevoerd, is de vervanging van FID door de nieuwe metric: Interaction to Next Paint (INP). INP meet de tijd tot de volgende visuele update na een gebruikersinteractie, wat een betere weergave is van de werkelijke ervaring van gebruikers. Het is belangrijk om nu al deze nieuwe metric in overweging te nemen bij het optimaliseren van je website.

Core Web Vitals - First Input Delay

Cumulative Layout Shift (CLS)

De Cumulative Layout Shift, of CLS, meet de "visuele stabiliteit" van een website. Stel je staat als gebruiker op het punt om een link aan te klikken op het moment dat er bovenaan de pagina nog een afbeelding wordt ingeladen waardoor de knop naar beneden beweegt. Je website vertoont daarmee een "layout shift" en in dit geval op het moment dat een bezoeker een actie wilt uitvoeren. Niet ideaal dus! De CLS is voor Google een belangrijke parameter en wordt sterk beïnvloed naar mate de website instabiliteit vertoont

Core Web Vitals - Cumulative Layout Shift

Waar kan je de Core Web Vital scores vinden?

Er zijn verschillende manieren en tools om jouw Core Web Vital scores te checken. We zullen ons beperken tot de tools waar we zelf graag mee werken en ook het meest toegankelijk zijn voor de meeste gebruikers.

Google Chrome - Lighthouse

Lighthouse kan via de Google Chrome browser aangeroepen worden. Open de websitepagina waarvan je de Core Web Vitals wilt meten in de Chrome browser en rechtermuis klik ergens op de pagina. Kies voor "Inspecteren" en vervolgens het tabblad "Lighthouse". Vervolgens kan je een aantal parameters aanpassen alvorens het rapport te genereren. Reken jezelf niet rijk door alleen je desktop versie van je website te checken. Ga altijd uit van "mobile first" en zorg dat je prestaties overwegend in het groen staan.

Google PageSpeed Insights

De Google Pagespeed Insights tool kan je direct in je browser gebruiken. Je geeft simpelweg de URL op van de pagina die je wilt scannen en na een paar seconden zijn de scores van je pagina inzichtelijk.

Het is belangrijk om te weten dat Google Pagespeed Insights en Lighthouse vergelijkbare tools zijn maar verschillende resultaten kunnen geven. Het verschil tussen beiden zullen we in een apart blog belichten. In het licht van dit artikel zijn beide tools geschikt om een beeld van de Core Web Vitals scores te verkrijgen.

Google Search Console

In het dashboard van je Google Search Console vind je onder de tab "Site Vitaliteit" de prestaties van je website terug. Het kan echter zijn dat Search Console niet voldoende gegevens van je website heeft verzameld om hier enige resultaten te tonen. Wees niet teleurgesteld want dit zal voor een groot deel van websites het geval zijn. Deze tool is daarom niet voor elke website handig en / of direct te gebruiken.

Let op: Google Search Console zal later dit jaar INP gaan rapporteren in het Core Web Vitals-rapport. Dit geeft je een kans om je nieuwe INP-scores te meten en te verbeteren voor de update in 2024.

Hoe kan je Core Web Vitals verbeteren?

Ok, je hebt de Core Web Vital scores inzichtelijk en er is werk aan de winkel. Maar waar begin je wat moet je aanpassen? De grote hoeveelheid factoren die meespelen bij het optimaliseren van je website kunnen je mogelijk overweldigen en zullen ook per website anders zijn.

Ons artikel "Een snelle website: hoe doe je dat?" helpt je direct onderweg. Voor profesionele ondersteuning staan onze specialisten uiteraard klaar. Wij analyseren je website en stellen direct een plan op. Ook ontvang je gelijk een uitgebreid SEO-rapport waarmee je écht inzicht hebt in de prestaties van je website of webshop en wat je kan verbeteren! Hoe handig is dat?

Core Web Vitals in 2024

Met de aankomende verandering in Google’s Core Web Vitals in 2024, is het essentieel om je website nu al voor te bereiden op de nieuwe INP-metric. Dit vereist niet alleen technische aanpassingen maar ook een voortdurende focus op de algehele gebruikerservaring.

Je website het aankomende jaar echt naar een hoog niveau tillen met een duidelijke strategie? Maak dan gebruik van onze optimalisatie trajecten!