Is jouw webshop klaar voor Black Friday 2022

Black Friday wordt gezien als de aftrap voor de kerstinkopen. Een fenomeen dat oorspronkelijk uit de Verenigde Staten is overgewaaid en inmiddels ook stevig voet aan de grond heeft in andere landen, waaronder Nederland. Met name webshops varen in deze tijden wel bij deze ontwikkeling en vrijwel elk zichzelf respecterende online winkel zal hier een graantje van mee willen pikken. Maar wat betekent dit voor je webshop en waar moet je op letten wanneer je de spreekwoordelijke deuren wagenwijd openzet voor een leger aan koopjesjagers? In dit blog geven we verschillende handvatten waarmee je aan de slag kan.

Wat is Black Friday?

Vrij vertaald is “Zwarte Vrijdag” de dag die valt na Thanksgiving. Een dag waarop de meeste mensen in de Verenigde Staten vrij zijn en het startsein betekent voor het doen van inkopen voor de kerstdagen. Black Friday wordt gekenmerkt door de ongekend hoge kortingen die worden gegeven en leiden doorgaans tot mensenmassa's die zich in de vroege ochtend voor de winkel verzamelen om de beste aanbiedingen in de wacht te slepen. De beelden zijn vaak hilarisch en ook YouTube vaart hier wel bij.

Inmiddels is ook in Nederland Black Friday uitgegroeid tot een fenomeen en spelen steeds meer webshops hier handig op in. Niet vreemd want statistieken wijzen uit dat in deze periode tot wel 139% meer gekocht en verkocht wordt in vergelijking met bijvoorbeeld oktober. Consumenten stellen zelfs bepaalde aankopen uit tot de Black Friday aanbiedingen in de lucht komen. Daarnaast is het niet zozeer de vrijdag zelf maar ook de dagen daarvoor waarop bepaalde kortingen al aangeboden worden.

Net als met een fysieke winkel moet ook je webshop ingericht zijn om deze drukte aan te kunnen. Daarnaast is het van belang om je webshop periodiek te controleren op werking (UX), snelheid en vindbaarheid. Want producten met hoge kortingen die niemand vind, fatsoenlijk kan afrekenen, of een webshop die niet vooruit te branden is levert uiteindelijk niet op wat je misschien verwacht.

Black Friday en WK Voetbal 2022

Dit jaar is extra speciaal, Black Friday en het WK Voetbal 2022 vallen namelijk in de zelfde periode! Hou er dus rekening mee dat veel webshops zowel Black Friday als WK Voetbal korting zullen geven. Deze combinatie zal voor een enorme toename aan verkeer op je website zorgen.

Is je webshop klaar voor Black Friday 2022?

Dit is eigenlijk een vraag die je niet alleen voor de feestdagen maar gedurende het hele jaar moet afvragen. Kan mijn webshop de prestaties en gebruikerservaring leveren die ervoor zorgt dat klanten de weg naar mijn online winkel vinden en daadwerkelijk converteren? We beginnen eerst met twee belangrijke factoren die in grote mate het succes van je webshop kunnen bepalen; hosting en onderhoud. Ironisch genoeg twee onderwerpen die té vaak het ondergeschoven kindje blijken maar doorgaans het laaghangende fruit zijn om je webshop een boost te geven of problemen te voorkomen.

Je webshop fundament: hosting

Wanneer je een webshop vergelijkt met een fysieke winkel dan is je hosting de fundering. De basis waarop gebouwd kan worden en een bepaalde last kan dragen. In tegenstelling tot een fundering zoals je die onder je huis of winkel tegenkomt dient je hosting niet alleen betrouwbaar maar ook schaalbaar te zijn. Ontvang je ineens 50 bezoekers meer omdat je een mooie actie bent gestart dan wil je niet het risico lopen dat je hosting de brui eraan geeft of niet vooruit te branden is.

Het selecteren van een goed hostingpakket is dus cruciaal en een goede investering. Een shop die down gaat of snelheid mist bij verhoogd gebruik kost uiteindelijk meer door gemiste inkomsten, imago schade en een afstraffing van Google. Kijk bij het selecteren van een hosting provider dus niet eerst naar de prijs maar bepaal wat je webshop vergt om optimaal te presteren. Zo heeft ieder CMS zijn eigen vereisten om goed te kunnen werken. WordPress en Joomla vragen hele andere instellingen dan bijvoorbeeld Magento.

Krachtige hosting nodig of hulp nodig bij het kiezen van de juiste hosting? Wij leveren hosting die aansluit op je website of webshop. Advies nodig? Neem contact op met onze specialisten en we denken graag met je mee!

De slotgracht: onderhoud & beveiliging

Anders dan met een fysieke winkel heb je niet continu zicht op wat er zich in de webshop afspeelt. Je zal het misschien niet direct doorhebben maar vrijwel elke website of webshop is gedurende de dag onderhevig aan aanvallen of pogingen om het systeem binnen te dringen. Dit zijn veelal geautomatiseerde aanvallen en zal voor goed beveiligde en up-to-date webshops geen direct risico vormen. Uit recente cijfers is zelfs gebleken dat er elke minuut meer dan 90.000 aanvallen op WordPress websites worden uitgevoerd. De noodzaak voor (preventief) onderhoud en het nemen van beveiligingsmaatregelen is daarmee (hopen we) duidelijk.

Maar hoe ziet een onderhouds- en beveiligingsstrategie eruit en hoe richt je dat in? Om te beginnen onderscheiden we vier elementen die samen de basis vormen voor het onderhouden en beveiligen van je website of webshop; updates, bescherming, monitoren en back-ups.

Zoekmachine prestaties

Google Analytics, een ontzettend uitgebreide tool die voor de gemiddelde gebruiker niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Dat is jammer want door het interpreteren en relateren van bepaalde parameters en daaruit voortvloeiende resultaten ben je in staat om bepaalde trends te signaleren waarop gestuurd kan worden. Daarbij is het niet alleen interessant te kijken hoe je webshop nú presteert maar ook ten opzichte van eerdere (vergelijkbare) perioden. Het gaat veel te ver om het effectief gebruik van Google Analytics te beschrijven maar de noodzaak om hier inzicht in te krijgen is groot.

Uitgebreide SEO rapportage en direct handvatten om je webshop in de goede richting te sturen? Neem contact op en wij regelen alles!

Technische audit

De technische staat van je webshop is niet alleen belangrijk voor een juiste werking het bepaald ook in grote mate de aantrekkelijkheid voor zoekmachines. Het is een aspect dat steeds meer hand in hand gaat met de vindbaarheid van je webshop. Een pagina kan er nog zo mooi uitzien, een technisch slecht opgebouwde pagina gooit bijna letterlijk zand tussen de tandwielen van je ogenschijnlijk geoliede machine. Met de Core Web Vitals van Google heb je al snel een beeld hoe je website technisch maar ook op het gebied van gebruiksvriendelijkheid scoort.

Het behalen van technische verbetering zit hem niet altijd in simpele aanpassingen. Bepaalde actiepunten kunnen lastig uit te voeren zijn of dien je eerst in een testomgeving te controleren. Haal bij twijfel de juiste kennis in huis of bepaal eerst een duidelijk plan om de gesignaleerde problemen aan te pakken.

Inzicht in de technische conditie van je webshop? Wij analyseren je webshop uitgebreid en voorzien je van een uitgebreide rapportage inclusief actiepunten.

Snel, sneller, snelst

Een blije bezoeker of (potentiële) klant begint grotendeels bij de snelheid van je webshop. Duurt het te lang om een pagina te laden dan zullen je bezoekers snel afhaken. Het slechte nieuws is dat het geduld wat de gemiddelde bezoeker heeft steeds verder afneemt. Ook Google heeft deze trend al lange tijd in de gaten en biedt middels tools als Google Core Web Vitals inzicht in hoe je website op dit gebied presteert.

Het vaststellen van de snelheid van je website is de start, de resultaten vervolgens omzetten naar actiepunten is een volgende. Er is altijd iets te verbeteren en kan op verschillende vlakken plaatsvinden. Hou bijvoorbeeld je hosting tegen het licht wanneer de reactiesnelheid van de server tegenvalt, of check de opbouw van je thema wanneer het inladen van een pagina een eeuwigheid duurt.