Wat zijn de redenen voor klanten om in uw webshop een product te kopen. Beter nog, welke redenen hebben klanten om uw webshop links te laten liggen? Het proces dat klanten in uw webshop doorlopen dient zo efficiënt mogelijk ingericht te zijn. Producten moeten makkelijk gevonden kunnen worden, voorzien zijn van de juiste informatie en prijsstelling en het geheel moet er natuurlijk ook gelikt uit zien. Het zal u echter niet verbazen dat de duivel in de details zit. Klanten kunnen namelijk ogenschijnlijk kleine details aangrijpen om uw webshop te verlaten of de spreekwoordelijke winkelwagen in het gangpad te laten staan. Meer dan 25 redenen om uw webshop niet te vertrouwen op een rij...

25 Redenen om uw webshop niet te vertrouwen

Gedateerd

Ziet uw webshop eruit alsof het voor de milleniumwisseling was ontworpen? Zijn die .jpg ontworpen schaduwen nog wel van deze tijd? "Copyright 2009"? Redenen om te denken dat uw webshop niet meer wordt bijgehouden of gebruik maakt van technieken die de online veiligheid van de klant niet kunnen garanderen.

Te druk

webshop searchProbeert u klanten te overstelpen met de keuzes die uw webshop biedt? Geen goed idee. Vaak weten klanten al waar ze voor komen. Vinden ze niet binnen afzienbare tijd dat specifieke product of voorkomt uw online kermis het herkennen van een overzichtelijke productenstructuur dan zullen bezoekers hoogstwaarschijnlijk zonder aankoop vertrekken. Een goede zoekfunctionaliteit is een absolute vereiste!

Slechte look & feel

Eigenlijk een subjectief beoordelingscriteria wat van klant tot klant nogal kan verschillen. Belangrijk is om er in ieder geval voor te zorgen dat uw webshop in elke browser én op elk device (tablet, telefoon etc) correct wordt weergegeven. Responsive design is voor vrijwel elke webshop aan te raden en op browser gebied is Internet Explorer een belangrijke om in te gaten te houden.

Bling-Bling much?

De tijd van schreeuwende advertenties en buttons die elke seconde van kleur veranderen hebben we wel gehad. Professionele webshops hebben geen advertenties die roepen om aandacht of alarmbellen die actie van een gebruiker / klant vragen. Elementen die als vervelend worden beschouwd worden veelal genegeerd. Een subtiele banner trekt voldoende aandacht zonder te conflicteren met het daadwerkelijke doel van de gebruiker.

Muzikale ondersteuning

We verwachten niet dat het nog veel voorkomt maar zo af en toe krijgen we nog het verzoek om een muzikale introductie op de homepage in te bouwen. Hoewel de muziek van Enya en Mobi als ontspannen ervaren kan worden, kan het ook een reden zijn uw webshop direct te skippen (lees: rustig op kantoor onder werktijd...). Advies: niet doen of de mogelijkheid om dit door de gebruiker zelf in te schakelen.

Animaties

Een goede animatie kan de inhoud van uw webshop versterken. Vallende sneeuwvlokken over het scherm kan een gebruiker de kerstgedachte al snel doen vergeten en zorgt veelal voor langere laadtijden. Niet doen dus.

Saaie lettertypes

Comic Sans of Times New roman zeggen eigenlijk dat er te weinig aandacht is besteedt aan de vormgeving. Het gebruik van webfonts is simpel en geeft de uitstraling van uw webshop een ware boost.

Onleesbare lettertypes

Times New Roman is misschien saai, het is zonder meer leesbaar.

"Klik hier"!

Het moet voor klanten duidelijk zijn waar productdetails of het volgende deel van een artikel gelezen kan worden. "Klik hier" is echter nogal dwingend en getuigd van weinig creativiteit. Daarnaast is de tekst "Klik hier" in combinatie met de verwijzing naar een specifieke pagina geen optimale SEO combinatie. Het zegt immers niets over de pagina waarnaar verwezen wordt. Probeer verschillende "Call to action" teksten en bepaal welke het beste werkt.

Teveel Social Media knoppen

social mediaEr zijn talloze sociale netwerken waarop uw klanten actief kunnen zijn. Dat wil niet zeggen dat alle knoppen hiervoor aanwezig moeten zijn. Beperk u tot de platformen waarop uzelf actief bent. Niet meer dan 6 social media knoppen is een prima richtlijn.

Inloggen via Facebook

Klanten alleen de mogelijkheid geven in te laten loggen via sociale netwerken staat garant voor vertrekkende klanten. Hoewel het inloggen via sociale netwerken een krachtige functionaliteit kan zijn is het dwingen van klanten in te loggen via bijvoorbeeld Facebook of Twitter geen goed idee. Probeer in ieder geval een combinatie van verschillende inlog mogelijkheden aan te bieden. 

Spelling

Typefouten en grammaticale fouten zijn zonder veel moeite te voorkomen. Goed geschreven en gespelde teksten dragen bij aan het professionele imago van uw webshop.

Call-to-action

Maak het makkelijk en duidelijk voor klanten wat er van ze verwacht wordt en laat ze hier niet te veel bij nadenken. Tip: Don't make me think van Steve Krug.

Duidelijke boodschap / productenaanbod

Als een klant na 10 seconden denkt "waar gaat dit over" dan is het goed om na te denken of de boodschap van uw webshop / website goed overkomt. Een goede manier om hiernaar te kijken is het gedrag van bezoekers via bijvoorbeeld Google analytics. Hoge bouncepercentages voorspellen hierbij "call-to-action", voor u in dit geval.

Vage statistieken

google analytics"Meten is weten!". Statistieken zijn pas iets waard als deze juist en geverifieërd kunnen worden. Vage statistieken waar de oorsprong niet van te achterhalen zijn geven reden om ze in twijfel te trekken.

Doodlopende navigatie

404 pagina's zijn pagina's die klanten het liefst niet zien en zijn dodelijk voor klantvertrouwen. Zorg voor een goede navigatie! Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat iemand pagina niet meer bestaat of is verplaatst. Zorg in dat geval voor goed redirects en als back-up een duidelijk 404 pagina.

"Weet u zeker dat u deze pagina wilt verlaten?" pop-ups

Absoluut, ik krijg graag de controle over mijn browser terug zodat ik hier z.s.m. kan vertrekken.

"If something sounds too good to be true.."

"...it aint".  

Geen "Over ons" pagina

Vertel iets over het bedrijf waar de klant mee te maken heeft. Voor het niet hebben van een "over ons" pagina is geen excuus.

Verborgen contactmogelijkheden

Klanten willen de zekerheid dat ze snel contact met u of uw bedrijf kunnen opnemen. Een telefoonnummer of contactformulier moeten makkelijk beschikbaar zijn op elke pagina.

Contact V-Web :)

Verborgen prijzen

Klanten willen direct kunnen zien wat een product kost. Verborgen prijzen maakt het bijzonder lastig voor klanten om een beslissing te maken. Geen duidelijke prijs is geen verkoop. Wees transparant.

Slechte mobiele site ondersteuning

Een webshop die goed te gebruiken is op tablet en telefoon is tegenwoordig onmisbaar. Responsive ontwerpen verbeteren de gebruikservaring aanzienlijk en zorgen dus voor betere conversies.

Onduidelijke / louche betaalmogelijkheden

Maak gebruik van algemeen geaccepteerde betaalmogelijkheden. PayPal, iDeal of MultiSafePay geven klanten vertrouwen in een succesvol betalingsproces.

Geen antwoorden op vragen via Social Media

Social Media kan een snelle en goedkope manier zijn om klantondersteuning te bieden. Eis is wel dat u ook daadwerkelijk reageert. Te veel onbeantwoorde vragen geeft de indruk dat het u allemaal weinig kan schelen.

Geen klant / product reviews

De mening van andere klanten over producten of uw bedrijf kan waardevolle informatie zijn voor potentiële klanten en helpt vertrouwen te bouwen.

Geen SSL certificaat

Een SSL certificaat geeft een klant vertrouwen in het waarborgen van zijn of haar privacygevoelige informatie. Meer informatie over SSL vindt u in onze Magento checklist.

Deze lijst zal continue aangepast worden. Heeft u nog een goede tip of iets waar u zich aan irriteert bij het bezoeken van een webshop? Laat het ons dan weten zodat we dit overzicht kunnen uitbreiden.

Hulp nodig met uw webshop? V-Web to the rescue!

Wij helpen u graag...